Welke maatregelen vroegen de inwoners van Dessel en Mol rond natuur en mobiliteit?

Natuurbeheerplan oppervlakteberging

De bouw en exploitatie van de randinfrastructuur en de bergingsinstallatie heeft natuurlijk ook gevolgen voor het plaatselijke milieu en wegvervoer. Met diverse initiatieven zorgen we ervoor dat de impact ervan beperkt blijft en waar mogelijk creëren we een meerwaarde voor de gemeenschap.

Plan voor natuurbeheer

Ongeveer 80% van de toekomstige bergingssite blijft onbebouwd. Voor dat uitgestrekte terrein van meer dan 70 hectare liet NIRAS (samen met de partnerschappen, andere geïnteresseerden en volgens de geldende regelgeving) in 2014 een natuurbeheerplan opstellen met acties die lopen tot in 2033.

Het plan zal de biodiversiteit stimuleren, de invasieve soorten bestrijden en de oorspronkelijke heidevegetatie in ere herstellen. In 2015 legden we bijvoorbeeld een kleine en een grote poel aan waar zich typische water- en moerasplanten op natuurlijke wijze in vestigen; zo creëerden we een biotoop voor amfibieën en insecten. Een klein centraal deel van het terrein is niet toegankelijk, zodat planten en dieren zich er ongestoord kunnen ontwikkelen.

Daarnaast zet het plan in op de zachte recreatie in het onbebouwde gebied: een netwerk van paden maakt er ruimte voor fietsers en wandelaars. Ook voor het landschapspark rond het bezoekerscentrum Tabloo speelt natuurbeheer een rol. De architecten streefden in hun ontwerp naar een evenwicht tussen natuur en recreatie, waarbij waardevolle stukken natuur behouden blijven.

Lokale boscompensatie

De bomen die moesten verdwijnen voor de bergingssite heeft NIRAS verder in Dessel gecompenseerd aan het natuurgebied Den Diel. In 2019 en 2020 lieten we er ongeveer 11 hectare aan nieuwe bomen en vegetatie aanplanten. De percelen waarop de compensatie plaatsvond zijn eigendom van de gemeente Dessel en maken deel uit van het Natura 2000-netwerk.

De bomen die moesten verdwijnen voor de bergingssite heeft NIRAS verder in Dessel gecompenseerd aan het natuurgebied Den Diel.

Duurzame mobiliteit

Om de impact van de bergingssite op het wegverkeer te beperken, liet NIRAS een loskade aan het kanaal Bocholt-Herentals bouwen.

Zowel tijdens de bouw als tijdens de exploitatie van de bergingssite moeten er heel wat materialen en grondstoffen aangevoerd worden. Om de impact hiervan op het wegverkeer te beperken, liet NIRAS een loskade aan het kanaal Bocholt-Herentals bouwen.

De kade werd in 2014 in gebruik genomen, is 125 meter lang en kan gelijktijdig twee schepen tot 600 ton ontvangen. Een ontsluitingsweg verbindt de kade met de bergingssite. Omliggende bedrijven kunnen op aanvraag gratis gebruik maken van de kade om materialen aan te voeren voor hun activiteiten. Vanaf de start van de bouwactiviteiten van de bergingsinstallatie zullen we zo honderden transporten via vrachtwagens vermijden.

Transport beperken

Het transport op de bergingssite zelf beperken we tot een minimum door de logische inplanting van de site en de clustering van de verschillende procesonderdelen. Dat zorgt ervoor dat de afstanden die materialen, caissons, afval en monolieten moeten afleggen tussen de verschillende stappen van het bergingsproces zo kort mogelijk zijn. We kozen er trouwens bewust voor om de caissonfabriek op de site zelf in te planten en niet elders in het land.

Lokale meerwaarde

De realisaties rond natuur en mobiliteit vloeiden verder uit de voorwaarden die gesteld werden door de partnerschappen STORA en/of MONA, en hun respectievelijke gemeenten Dessel en Mol, om een bergingsinstallatie voor radioactief afval op hun grondgebied te aanvaarden.

Welke voorwaarden stelden Dessel en Mol om een bergingsinstallatie te aanvaarden?

Na een participatief traject van meerdere jaren stelden de gemeenten Dessel en Mol hun voorwaarden om een bergingsinstallatie voor radioactief afval op hun grondgebied te aanvaarden. Hoewel de oppervlaktebergingsinstallatie enkel in Dessel gerealiseerd wordt, engageerde NIRAS zich om de maatschappelijke voorwaarden van beide partnerschappen te realiseren. Deze meerwaardeprojecten dragen op korte en lange termijn bij tot het welzijn en de welvaart van de regio.

Lees meer

Laatst aangepast 22/04/2025