Ons onderzoeksprogramma naar vezelbeton voor oppervlakteberging
In het veiligheidsdossier voor de oppervlaktebergingsinstallatie kozen we voor conventioneel gewapend beton als referentiemateriaal voor de fabricage van de caissons die het kortlevende laag- en middelactieve afval zullen bevatten. Maar omdat gewapend beton heel gevoelig is voor corrosie, kan afval met een hoge concentratie chloriden momenteel niet geborgen worden in de toekomstige oppervlaktebergingsinstallatie. Daarom zijn we een onderzoek gestart naar het gebruik van vezelbeton. Dat biedt verscheidene voordelen, onder meer een grotere corrosiebestendigheid.
Waarom is beton essentieel voor de bergingsinstallatie?
De vaten met radioactief afval en het bulkafval zullen met mortel ingekapseld worden in betonnen caissons.
De vaten met radioactief afval zullen met mortel ingekapseld worden in betonnen caissons. Het resultaat noemen we ‘monolieten’. Die zullen naar de bergingssite getransporteerd worden, waar ze in betonnen bunkers (‘modules’) geplaatst worden. Beton en mortel hebben gunstige eigenschappen waardoor ze het afval isoleren en de radioactieve stoffen insluiten: de twee belangrijkste veiligheidsaspecten van de toekomstige bergingsinstallatie.
Wat is vezelbeton?
Vezelbeton wordt gemaakt volgens een specifieke formule, door het homogeen toevoegen van vezels. Het is een verbeterd beton, versterkt dankzij deze vezels die meestal van staal zijn. Conventioneel gewapend beton daarentegen is alleen versterkt door wapening. Veel betonconstructies maken gebruik van een hybride oplossing van gewapend beton en vezelbeton: dankzij de vezels is er dan minder wapening nodig. Maar voor de caissons van de oppervlaktebergingsinstallatie opteren we in dit stadium voor volledig vezelversterkt beton met vezels van roestvrij staal. Als het nodig blijkt, voegen we mogelijk een heel beperkt aantal wapeningen toe.
Waarom hebben we een RD&D-programma voor vezelbeton gelanceerd?
Ons onderzoeks- en demonstratieprogramma heeft bevestigd dat vezelbeton verschillende voordelen biedt, in de eerste plaats qua duurzaamheid en veiligheid.
In een agressief midden, zoals in afval met een hoge concentratie chloriden, heeft de wapening van beton de neiging om mettertijd te corroderen. Dat leidt op termijn tot scheuren in het beton, wat de veiligheid van de installatie in gevaar kan brengen. Onder meer daarom zou kortlevend laag- en middelactief afval met een hoge concentratie chloriden volgens de huidige stand van zaken niet geborgen kunnen worden in de oppervlaktebergingsinstallatie.
Om de bergingsinstallatie te optimaliseren, hebben we een onderzoeks- en demonstratieprogramma gelanceerd. Dat heeft bevestigd dat vezelbeton verschillende voordelen biedt, in de eerste plaats qua duurzaamheid en veiligheid. Zo is vezelbeton beter bestand tegen corrosie, en dus duurzamer. Tests tonen aan dat de effecten van corrosie op vezelbeton trager verlopen en vooral minder invasief zijn dan op gewapend beton. Want gewapend beton scheurt uiteindelijk onder invloed van corrosie en kan afbrokkelen, wat de effecten van corrosie kan verergeren. Vezelbeton biedt ook voordelen op het vlak van veiligheid. Er hoeft geen complexe wapeningskorf gemaakt te worden, wat het risico op fouten en ongevallen tijdens de fabricage vermindert en de kosten drukt.
Tests in laboratoria en in de caissonfabriek
In het laboratorium werden verschillende samenstellingen van vezelbeton ontworpen en getest. Zo kwamen we tot de ideale samenstelling. Laboratoriumtests bevestigden de mechanische sterkte van de gekozen samenstelling en gaven een eerste indruk van de toepassingsmogelijkheden. Deze samenstelling werd vervolgens getest in de fabriek waar de caissons gemaakt zullen worden. Die tests zijn nog aan de gang. De eerste resultaten tonen aan dat de sterkte van vezelbeton, ongeacht of het ter plaatse of in het laboratorium vervaardigd is, vergelijkbaar is. Ze tonen ook de bewerkbaarheid aan van dit materiaal voor het maken van caissons.
Geoptimaliseerde productie
Dankzij dit onderzoek hebben we de productiemethode voor de caissons kunnen optimaliseren. Teneinde de productiekwaliteit te verhogen, hebben we verschillende procedés getest met de Design of Experiments-methode (DoE) om het effect van verschillende productieparameters te kwantificeren. We blijven de fabricage van prototypecaissons volgen om de productiemethode verder te verfijnen.
Als we uiteindelijk kiezen voor vezelbeton, moeten we het veiligheidsdossier voor de bergingsinstallatie in die zin aanpassen en laten valideren door het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). Op middellange termijn kunnen we dan de industrialisatie van het fabricageproces plannen.
Welk radioactief afval is bestemd voor oppervlakteberging?
In de oppervlaktebergingsinstallatie zal laag- en middelactief kortlevend afval geborgen worden. Dit afval lijkt vaak op gewoon afval en heeft een veel lagere stralingsactiviteit dan het hoogactieve afval. Het is vooral afkomstig van de kerncentrales en van buiten gebruik gestelde nucleaire installaties. Enkel afval dat aan onze strenge criteria voldoet, mag in de bergingsinstallatie komen.
Hoe wordt het radioactieve afval klaargemaakt voor oppervlakteberging?
De vaten met het radioactieve afval voor oppervlakteberging zullen eerst nog ingesloten worden in betonnen kisten (monolieten). Dat gebeurt vlak bij de bergingssite, waar NIRAS een hele randinfrastructuur liet bouwen om het afval klaar te maken voor berging. Zo behouden we in elke stap de controle over wat er met het afval gebeurt en moet het geen onnodige afstanden afleggen.
Hoe zal de oppervlaktebergingsinstallatie eruitzien?
De monolieten met het radioactieve afval worden geborgen in dikke betonnen bunkers. De berging werd zo ontworpen dat ze bestand is tegen incidenten en extreme weersomstandigheden. Eens de installatie afgesloten is, komt er een permanente afdekking bestaande uit verschillende natuurlijke en kunstmatige beschermingslagen.
Oppervlakteberging in Dessel: eerste werken starten in de lente 2024
Oppervlakteberging
Midden mei 2023 verkreeg NIRAS de nucleaire oprichtings- en exploitatievergunning die nodig is om de oppervlaktebergingsinstallatie in Dessel te realiseren. Bedoeling is dat in de lente 2024 de werken voor de werfverharding starten.
Lees meerLaatst aangepast 22/04/2025